Věnováno všem nevyspalým maminkám + 5 tipů, jak napravit škody z nedospání

I vám při slově „DOVOLENÁ“ ve slovním spojení mateřská dovolená naskakuje husí kůže? Tak to jste nejspíš maminka s miminkem. Říkáte si, který expert mohl nazvat dovolenou období, které znamená téměř vždy spíš totální zápřah a nevyspání?

Mateřská dovolená je takový typ „dovolené“, kdy jste vlastně v práci dvacet čtyři hodin denně sedm dnů v týdnu. Máte šéfa, který vám nejenže neplatí, ale je to přesně naopak. Musíte do něj investovat peníze, všechen svůj čas, být nepřetržitě k dispozici, a to nejen na telefonu nebo mailu, ale osobně.

Občas vás poblinká, občas pos…, no, co si budeme povídat. 😊 Někdy na vás bez přestání řve a vy nemáte ani tušení proč, a to je psychicky velmi náročné. Hlavně vás ale budí v noci a nedá vám pořádně se vyspat. Vím, že vám teď říkám něco, co víte ještě líp než já. Máte můj upřímný obdiv.

Přiznávám, tento článek jsem neměl vůbec v plánu. Když jsem napsal článeke-book o spánku a následcích jeho nedostatku, strhla se tak trochu lavina otázek právě od vás maminek s miminky a malými dětmi. Dočetly jste se, jak moc špatné je nespat, a teď by to ještě chtělo vědět co s tím. Jste odsouzené „vyschnout“ a nemůžete s tím nic dělat?

(K tomu vysychání. Vím, že to není hezký termín, ale přesně to se v těle děje, když člověk chronicky málo spí. Nedoplňuje se dostatečně krev a zraňují se tekutiny, to často potom vede k tzv. prázdné horkosti, protože chybí „voda v chladiči“.

To jsou také jedny z důvodů, proč po porodu v období kojení ženám padají vlasy, kazí se zuby, krvácejí dásně, lámou se nehty, mají suchou kůži apod.)

Odpověď je ne. Tedy ne, nejste odsouzené vyschnout ani se změnit v zombii. Chápu, že když musíte několikrát v noci vstávat a kojit, nebo uspávat miminko, že je to vyčerpávající a o nějakém delším nepřerušovaném spánku si většina z vás může jen nechat zdát. Leda tak bdělé sny…

S množstvím spánku po nějaký čas nic vy ani já nenaděláme. Je to období, s kterým příroda počítá, tak to prostě je a vy to zvládnete. Ale pojďme se teď podívat na něco, nad čím moc máte. Jak můžete zmírnit dopady nedospání i v tomto náročném období. 

Tip č. 1 Slaďte svůj režim s režimem miminka, jak to jen jde.

Spí dítě? Pokud je to jen trošku možné, lehněte si na chvilku s ním. Vím, že to nejde vždy, ale když to jde, tak toho využijte. Nemusíte se snažit v pauze, kdy ono spí, udělat co nejvíc. Nemusíte mít vždy dům jako ze škatulky ani sprovodit ze světa tu kopu nevyžehleného prádla.

Víte, jak je to s tou dobrou hospodyňkou, která pro pírko i přes plot skočí? Teď se potřebujete naučit být takovými dobrými hospodyňkami při hospodaření s vlastní energií. A každé „pírko energie“ se teď počítá.

Hraje si dítě chvilku na zemi? Lehněte si vedle něj a na chvilku zavřete oči. Chvilku dýchejte, povolte svaly a odpočívejte. Dopřejte si to. Snažte se mít víc takových momentů.

Možná se to nezdá, ale ono se to nasbírá a může to ve výsledku udělat opravdu velký rozdíl.

Tip č. 2 Shromažďujte energii, kdy to jen jde

Poradím vám jedno velmi jednoduché a nenápadné cvičení vycházející z tradiční čínské medicíny (TČM). I přes svoji jednoduchost je opravdu velmi mocné. Velmi vám doporučuji nepodcenit ho a vyzkoušet ho.

Sedněte si na židli, narovnejte záda, nebo se opřete s rovnými zády o opěradlo. Obě chodidla spočívají celou plochou na zemi. Položte si pravou dlaň na podbřišek, tak aby druhý kloub palce (počítáno od nehtu) překrýval pupek. Podbřišek vám pak hezky sedne do dlaně. Levou ruku položte na pravou stejným způsobem.

Obrázek je jen ilustrační, aby byla jasná   poloha rukou. Ruce jsou na něm obráceně. Pro účely tohoto cvičení se držte pokynů v textu. Tzn. pravá ruka je dole, levá je na ní.

Vnímejte dotek rukou na podbřišku. Pokud máte teplé ruce, vnímejte i to teplo.Pokud jsou studené, před přiložením si chvilku třete dlaně o sebe. Můžete takto sedět minutu, dvě, pět nebo patnáct. Klidně i jen 30 sekund. Dělejte to co možná nejčastěji, i když to bude jen chvilka.

Můžete jen sedět a čumět do blba, nebo si při tom povídat, sledovat, co dělá dítě, klidně i koukat na televizi. Cvičit se dá vsedě, leže, nebo ve stoje.Není to meditace. Nemusíte mít kolem sebe absolutní klid.

Stačí, aby jen malinká část vaší pozornosti byla pod rukama. Naopak nějaké příliš horlivé a urputné soustředění se nedoporučuje. Jen jemná pozornost.

Tip č. 3 Doplňujte krev a tekutiny

Z pohledu TČM je těhotenství, porod a následné kojení velmi náročné na spotřebu krve, energie a esence. A nedostatečný spánek toto vyčerpání ještě posiluje. Mateřské mléko se tvoří právě z vaší vlastní krve, energie a esence.

Potřebujete tedy extra dávku výživy, aby bylo z čeho tvořit a abyste se nevyčerpávaly a „nevysychaly“ víc, než je to nutné. TČM tedy doporučuje dlouho vařené vývary z kostí. Kuřecí, hovězí, vepřové i rybí. Doporučuji si na to koupit kvalitní kosti a maso, nejlépe farmářské nebo bio.

V pomalém hrnci je to téměř bez námahy.

Kosti na polévku nejsou žádná velká investice, a když už něco vyvařujete několik hodin, bylo by fajn, aby to bylo co nejčistší.Vývary a polévky vám celkově pomůžou doplnit ztracené tekutiny a živočišná složka účinněji doplňuje krev.

Vegetariánky možná nepotěším, tady doporučuji trochu ustoupit, a pokud je to pro vás aspoň trochu myslitelné, tak ten vývar si dát. V případě, že přes to vlak nejede, dělejte si často alespoň zeleninové vývary a polévky, přidejte si do nich řasy a třeba na závěr miso pastu.

Nejen vegetariánkám pro posílení účinku doporučuji v polévce vyvařit i bylinnou směs Obnova základu od TCM Bohemia.

Naopak se vyhněte syrové zelenině a ovoci, vodu pijte převařenou horkou, nebo ji nechte vychladnout. Studené a syrové potraviny a nápoje oslabují trávení a tvorbu nové krve.

Tip č.4 Uvařte si kapra

Rybí polévku z předchozího odstavce můžete ještě vytunit. Této polévce se říká Koi Koku a celkem výrazně je schopná doplnit krev a podpořit kojení.Ingredience:

  • čerstvý kapr (podle možnosti malý 1,5–2,5 kg)
  • 4 mrkve, 4 petržele, ½ celeru
  • kořen lopuchu (když nemáte, dejte o jednu mrkev víc)
  • větší špetka čaje Bancha (zabalit do čistého plátýnka)
  • sůl
  • voda

Kapra vykucháme a vnitřnosti bez žlučníku vrátíme zpět. Opláchneme ho a na několika místech ostrým nožem nařízneme páteř. Vložíme do tlakového hrnce se zeleninou a čajem a zalijeme vodou.

Ano, čtete správně. Vaříme komplet celého kapra i s hlavou, ploutvemi, šupinami a vnitřnostmi bez žlučníku. V tlakovém hrnci vaříme 4–6 hodin, až se úplně rozvaří a kosti změknou.

Potom vyndáme pytlík s čajem (na to nezapomenout) a polévku tyčovým mixérem rozmixujeme dohladka.Pokud je to potřeba, nebo pro klid vaší duše, můžete vzniklou hustou polévku propasírovat přes hustou gázu.

V lednici vám vydrží několik dní. Zbytek můžete zamrazit v malých dávkách.Tuto polévku doporučuji používat spíše jako bujón a přidat ji jako základ do zeleninových, případně jiných polévek.

Pro někoho to možná zní trochu hrůzostrašně, ale pokud ji přidáte jen jako bujón do jiné polévky, nejspíš to ani nepoznáte. Doporučuje se užívat 2–4x týdně.

Tip č. 5 Zlepšete to málo spánku, co máte.

Na to vám doporučuji zjistit, jestli nevědomě nesabotujete svůj spánek třeba vykonáváním „deseti zakázaných činností“, nebo jinými nevhodnými návyky.

Jaké to jsou, se dočtete v mém e-booku, který si zdarma stáhněte zde. >>>Také tam najdete sestavu jednoduchých, ale účinných cvičení i s podrobným návodem s videi, který vám pomůže zlepšit kvalitu spánku.

Statě o tom, jak je škodlivé nespat, pro teď milostivě ignorujte a vyberte si jen to, co je momentálně pro vás důležité. 😊E-book stahujte zde. >>>

 Na závěr ještě jedeno důležité připomenutí. Je to období, které přejde. Je velmi důležité, ale také někdy velmi těžké si v tomto kolotoči nevyspání a vyčerpání uvědomit, že je to momentální období, které nebude trvat věčně.

Ano, teď je to opravdu velmi náročné, ale bude se to zlepšovat. Miminko bude postupně spát delší časové úseky a vy s ním také.

A i když se teď může zdát, že je to v nedohlednu, přijde čas, kdy bude dítě spát celou noc. Je důležité připomínat si, že tak to nebude napořád a že vy to zvládnete.

Vybral jsem tipy, které jsou jednoduché, ale opravdu velmi účinné, a věřím, že vám pomůžou zvládat toto náročné období, aby bylo zároveň pro vás co nejkrásnější. Nemusíte samozřejmě použít všechny, vyberte si, co s vámi souzní, a to vyzkoušejte.

Pokud máte zájem o další informace a tipy, napište mi na erik@erik-palko.cz. Napište mi i, jak se vám článek líbil, jestli informace v něm byly pro vás přínosné a případně jak se s nedostatkem spánku vyrovnáváte vy.

Erik Palko
Ve své praxi spojuji prastaré učení čínské medicíny s poznatky medicíny moderní. Přes vědomý pohyb a dotek učím své klienty, jak mohou tím, že procítí a poznají své tělo, žít zdravější a radostnější život. Znovu v něm být doma. Napsat mi můžete na erik@web585019.mioweb.cz Více o mě se dočtete zde >>
Komentáře