Když je hlava blbá, trpí celé tělo

Věděli jste, že muži, kteří spí v noci jen pět hodin, mají výrazně menší varlata než muži, kteří spí sedm hodin a víc? Mají také výrazně nižší hladinu testosteronu, a to srovnatelnou s muži, kteří jsou až o 10 let starší. Tento článek není primárně pro muže ani o varlatech. Věřím, že tato informace bude stejně zajímat i ženy těchto mužů 😊.

Zázračný lék

Tak se od-koulí-me dál k neméně zajímavým faktům, které se týkají obou pohlaví. Kdybych vám řekl, že vědci vynalezli úžasný lék, který zlepšuje zdraví po každé stránce, prodlužuje život, zlepšuje paměť a soustředění, kreativní myšlení, budete díky němu vypadat lépe (omezuje tvorbu vrásek, napíná pokožku, zlepšuje kvalitu vlasů a nehtů), hubne se po něm, napomáhá fyzické kondici, působí proti depresi a úzkosti.

Posiluje imunitu. Je velmi výraznou prevencí proti Alzheimerově chorobě a jiným demencím a také proti vzniku diabetu, a dokonce i vzniku rakoviny. Zlepšuje sexuální výkonnost a plodnost. A hlavně nemá žádné nežádoucí vedlejší účinky.

Zajímalo by vás, co je to za lék? Měli byste o něj zájem? Mnozí z vás už tuší… Ano, je to spánek a všechno napsané je pravda, a dokonce bez přehánění. A to jak z pohledu klasické „západní“ medicíny, tak z pohledu té tradiční čínské.

Li Yu z dynastie Qing ve svém díle Sebrané spisy starého muže s bambusovým kloboukem píše: „Tajemstvím uchování zdraví je v první řadě spánek. Regeneruje tělesné šťávy, zlepšuje zdraví, posiluje slezinu a žaludek, zpevňuje kosti a svaly.“

Shoda západní i čínské medicíny

Matthew Walker, kterého jsem citoval na začátku v prvních dvou větách článku, se na problematiku spánku zase dívá z toho moderního vědeckého pohledu. Zabývá se spánkem už přes 20 let a to, co se jemu a jeho kolegům podařilo zjistit, by se dalo shrnout takto, cituji:

„Zdá se, že v těle není jediný orgán a v mozku není jediný proces, na který by spánek neměl pozitivní vliv, a naopak negativní vliv, spíme-li méně, než bychom měli… Díky novému, bohatému vědeckému chápání spánku už víme, že se nemusíme ptát, k čemu je spánek dobrý. Místo toho teď začínáme přemýšlet, jestli vůbec existují nějaké biologické funkce, kterým vydatný spánek neprospívá. Tisíce studií zatím jednoznačně potvrzují, že ne.“

Z pohledu tradiční čínské medicíny (TČM) se během spánku rodí nová krev, doplňují tělesné tekutiny a energie Qi. Tělo může odpočívat a regenerovat a stejně tak se obnovují a regenerují jeho duševní funkce. Takzvaný duch Shen (čti šen) se noří do krve srdce, kde se obnovuje. Pokud spíme málo, krve se tvoří méně a v menší kvalitě, vysychají tělesné tekutiny a vysychá i tělo celkově.

TČM i moderní výzkumy tvrdí jedno: Čím méně spíte, tím kratší máte život.

Schne pokožka, vlasy, nehty, svaly, šlachy, vazy i sliznice. Rychleji stárneme, a to jak fyzicky, tak psychicky. Musíme sáhnout do svých rezerv, abychom přežili další a další den. A ty rezervy se z hlediska čínské medicíny nedají doplnit. Víc se dočtete tady. >>> 

Když je hlava blbá, trpí celé tělo

Ještě jednou budu citovat Dr. Walkera: „Je to smutné, ale lidské bytosti jsou ve skutečnosti jediným živočišným druhem, který se dobrovolně připravuje o spánek, aniž by to pro něj mělo jakýkoliv rozumný přínos.“

I z pohledu západních výzkumů to, co nedospíte, se už nikdy nedá dohnat. Zní to nadneseně? Nebo máte pocit, že tvrdě? Tento článek nevznikl proto, aby vás strašil. Je to jen taková lekce tvrdé lásky, protože ze své praxe vím, že je někdy opravdu potřeba. Většina lidí si neubližuje vědomě. Ubližuje si proto, že nemá dost informací, nebo si některé skutečnosti neuvědomuje dostatečně.

Paradox: nic není ztraceno

I když říkám, že to, co jste nenaspali, už nikdy nedoženete, a není to z mé hlavy, ale tisíce let staré pravidlo TČM a relativně nové zjištění moderní vědy, nechci vás uvrhnout do deprese. Tím, že změníme své chování, můžeme toho zachránit mnoho. Můžeme si udržet anebo znovuzískat své zdraví, získat co nejvíc z benefitů toho zázračného léku, kterým spánek bezpochyby je.

Můžete znovu doplnit krev, tělní tekutiny, napomoct regeneraci fyzické i psychické. Zlepšit obnovu jak funkce, tak struktur mozku. Podpořit správnou funkci vnitřních orgánů.

Mnozí z nás spí nedostatečně nebo nekvalitně už tak dlouho, že i když se chtějí vyspat dobře, je to pro ně téměř nemožné. Pokud potřebujete zlepšit svůj spánek a máte za sebou dlouhé období jeho systematické devastace, někdo měsíce, někdo roky, někdo desetiletí, připravte se na to, že to možná nepůjde hned.

Jak se vypořádat s nespavostí

Pokud s tím potřebujete pomoct a chcete vědět, čím si možná nevědomky sabotujete snahu spát dobře, stáhněte si zdarma e-book Jak získat zdraví a energii pro život, jaký chcete skutečně žít. >>> Najdete v něm podrobnější vysvětlení spánku a jeho funkcí, kterých jsem se v článku dotknul jen okrajově.

Obsahuje tipy, jak se připravit ke spánku tak, aby se vám spalo dobře. Najdete v něm i sestavu velmi jednoduchých a časově nenáročných cvičení, která skvěle funguje jak na nespavost, tak i na prohloubení a zlepšení kvality spánku, s podrobným návodem a videi. E-book stahujte zde. >>>

PS. Pro maminky s malými dětmi! Uvědomuji si, že jste chronicky nedospalé a je mi jasné, že jinak to nejde. Takže se po přečtení článku prosím nehroutit. Zaprvé příroda s tím počítá, takže toto období vás nezabije, zvládnete to. Zadruhé připravuji pro vás článek, jak minimalizovat škody nespaní v tomto období 😊. Máte o něj zájem? Napište mi na erik@erik-palko.cz

Erik Palko
Ve své praxi spojuji prastaré učení čínské medicíny s poznatky medicíny moderní. Přes vědomý pohyb a dotek učím své klienty, jak mohou tím, že procítí a poznají své tělo, žít zdravější a radostnější život. Znovu v něm být doma. Napsat mi můžete na erik@web585019.mioweb.cz Více o mě se dočtete zde >>
Komentáře