Jak přežít letní horka?

Léto je tady. A podle mnohých předpovědí by mělo být ještě teplejší než to minulé. Když si vzpomenu na to loňské, tak „teplo“ mi přijde jako velmi ohleduplné slovo 🙂. Několikrát už dalo letní horko o sobě vědět i letos, ale bylo to jen na chvilku. Horší však je, když horko nepolevuje delší dobu.

drought-711651_1920

Špatně se nám spí, pracuje, jí, po pár dnech začínáme být vyčerpaní a podráždění. Starší lidé, děti nebo lidé s vysokým krevním tlakem či srdečními problémy jsou ohroženi ještě více. Rozhodl jsem se proto napsat článek, jak si můžeme pomoci, abychom přežili ve zdraví a podle možnosti v co největší pohodě dny, kdy nám vedro znemožňuje užívat si krásné roční období.

Z pohledu tradiční čínské medicíny (TČM) je léto období, kterému vládne element oheň a k němu přísluší orgán srdce. Oheň a teplo mají odstředivý směr, pohyb do všech směrů. Cévy v lidském těle se roztahují, energie Qi (čti čchi) teče směrem k povrchu těla, vyzařujeme ji ven a máme tendenci se potit, být otupení.

Z hlediska TČM je důležité v tomto letním období pěstovat své zdraví. Jak to udělat? Adaptovat se na letní počasí.

V knize Su-wen se o létě kromě jiného píše: „Tři letní měsíce se nazývají ‚bujnost a nádhera‘. Je to období, kdy všechno bují a krásní, qi nebes se promíchává s qi země, rostliny rozkvétají a jsou v plné síle. Lidé mají chodit spát později a vstávat časně zrána, a nesmí jim vadit, že dni jsou dlouhé a slunečné. V myslích nesmějí přechovávat hněv, jejich duševní nálada má odpovídat rozjásané letní atmosféře, aby i duch v nich rozkvétal a qi mohla vystupovat volně z těla ven. Pozornost mají orientovat navenek a mají se zajímat a okolní svět. Toto odpovídá atmosféře letní qi a takováto je cesta pěstování qi v létě. Kdo se jí protiví, poškozuje si srdce, a na podzim se proto může stát, že bude churavět na horečnatá onemocnění. Jelikož si nevytvoří dostatečné podmínky pro shromažďování podzimní qi, budou se nemoci opakovaně vracet i v zimě.“*

Jedna z nejdůležitějších zásad zní: Nebuďte nenasytní po chladu. Vím, jak moc je příjemné zchladit se nápojem s ledem, pustit si klimatizaci nebo do sebe házet zmrzlinu. Tímto se ale ve skutečnosti nezchladíte. Alespoň ne na dlouho (zato na vyrobení angíny nebo trávicích potíží to často funguje spolehlivě).

popsicle-1482976_1920

Pokud máte v práci velmi horko, nedá se tam „žít“ a je tam klimatizace, použijte ji. Ale s mírou. Pokud je to jen trochu možné, nastavte ji tak, aby na vás nefoukala přímo. Nesnažte se udělat si z pracoviště lednici. Pokud klimatizaci nemáte i doma, o to víc potom budete trpět po návratu z práce. Chraňte si krk, ramena a záda.

Ještě více to platí pro starší lidi. Ti už mají do jisté míry prázdnotu qi i krve. A jak se v létě potí, dochází k otevření pórů, čímž se stávají zranitelní vůči vniknutí studeného větru, který může kromě nastydnutí způsobit stěhovavé bolesti kloubů, necitlivost nebo paralýzu končetin.

Nejenže je nutné používat klimatizaci rozumně, ale také je důležité nespat v průvanu, apod. Poté, co usneme, se tzv. ochranná qi zanoří do vnitřku těla a tím se stáváme náchylnějšími k napadení větrem. Starším lidem sice hrozí větší riziko, ale platí to pro všechny.

Co jíst a pít

Další oblastí, na kterou bychom se měli zaměřit, je strava. Vhodná je lehká strava, jako je zelenina, luštěniny, ovoce, kaše apod. Vodní meloun obsahuje velké množství tekutin a ochlazuje, proto je velmi prospěšné zařadit ho v létě do jídelníčku.

watermelon-815072_1920

Je vhodné jíst víc syrové zeleniny, ale ani s tou by se to nemělo přehánět. Pokud máte oslabené trávení, můžete si tím způsobit nadýmání, průjmy nebo jiné trávicí potíže. A to platí ještě víc pro pití ledových nápojů nebo konzumaci studeného jídla, např. ledového melounu rovnou z lednice, zmrzliny, atd.

V případě, že máte dobré trávení, je vhodná i konzumace bílého jogurtu – s mírou samozřejmě, ať vám to dobré trávení zůstane i nadále.

Další vhodné potraviny

Ovoce (a ovocné šťávy): jablko, citrón, kiwi, meloun, hruška, ananas, pomeranč, mandarinka (správně, přesně toto je to nejvhodnější období na konzumaci jižního ovoce, ne zima).

Ochlazující potraviny: okurka, čekanka (hlavně červenolistá), špenát, rajčata a jiná syrová zelenina, pšenice, slzovka, zelený čaj, mořské plody, králík.

Uvedu několik receptů na nápoje, které je vhodné popíjet v létě nejen proto, že ochladí organizmus a odvedou horko, ale i proto, že pomáhají vyživovat srdce a doplnit ztrátu tekutin, zlepšit vylučování moči a snižují krevní tlak.

Většinu těchto nápojů je dobré pít horké nebo alespoň teplé. Moje zkušenost je taková, že se u toho sice mírně zapotíte, ale vaše teplota se víc srovná s teplotou okolí a vy potom tolik netrpíte vnějším horkem.

Dokonce jemný film potu na povrchu těla vás může i mírně chladit. Popíjení horkých nápojů v létě má dlouhou tradici i v krajinách, kde je o dost víc horko než u nás. Proč asi? Není to proto, že to funguje?

Chryzantémový čaj

(Nekupujte je v květinářství 🙂, zkuste čajovny nebo kliniky čínské medicíny či bylinkářství). Oblíbeným způsobem je vzít špetku chryzantémových květů, zalít je vroucí vodou a nechat několik minut louhovat. Než květy vyhodíte, můžete opakovat několikrát.

Na vypuzení horka z těla je vhodnější žlutá chryzantéma (Huang ju hua). Bílá (Bai ju hua) to sice dokáže také, ale je vhodnější na zlepšení zraku. Pro zvýšení účinnosti ji můžete 5 min povařit (nejlépe ve skleněné čajové konvici, aby se bylina nedostala do styku s kovem).

cup-681680_1280

Pšeničný čaj

Dvě polévkové lžíce pšeničných zrn, 500 ml vody. Ve skleněné konvici vařte 30 min, potom sceďte. Tento nápoj je osvěžující a ochlazující, vyživuje srdce a uklidňuje mysl.

Je vhodný při poruchách spánku způsobených nedostatkem krve nebo yinových tekutin, při pocení a nočním pocení, vnitřním neklidu, podrážděnosti.V případě poruch spánku a nočního pocení pijte večer a vychlazený (ne ledový).

Zelený čaj

Vypouští letní horko a toxiny, ochlazuje nadměrný srdeční oheň, utišuje mysl, odstraňuje horko z jater a žlučníku a uvolňuje žaludek a plíce. Nedoporučuji však jeho nadměrnou konzumaci, protože stimuluje (při poruchách spánku nepít večer ani odpoledne) a u lidí s nedostatkem yin nebo tekutin může příliš vysušovat. V případě, že vás vysušuje, je vhodné ho nahradit čajem bancha.

Dalším výborným nápojem je odvar z fazolek mungo. Tradičně se připravuje nápoj takto:

200 g fazolek mungo, 30 g cukru, 3 l vody. Ve skleněné konvici přivedete k varu, stáhnete oheň na minimum a vaříte hodinu. Po uvaření scedíte. Tento nápoj je možné i vychladit a popíjet během celého dne. Přiznám se, že málokdy vařím celé toto množství a téměř nikdy nevařím hodinu.

30 – 40 minut bohatě stačí. Také nepřidávám do nápoje cukr před vařením. Někdy ho nedávám vůbec, někdy trochu do hotového nápoje nebo ho nahradím medem.

S čím opatrně

Vyhýbejte se mastné těžké stravě a alkoholu. Alkohol zahřívá a to přeci nechcete. Když už, tak s mírou a pouze slabý alkohol, vhodné je třeba pšeničné pivo (pšenice zchlazuje).

flame-1486648_1280

Vím, že grilování je v létě velmi populární a je mňam :). Jídla připravená tímto způsobem ale velmi zahřívají organizmus. Je skutečně vhodné se jim vyhnout. A když už, tak je doplňte množstvím salátu ze syrové zeleniny a ovocem. Doporučuji nechat si grilování na teplý letní večer, ale v době, kdy je opravdu horko si ho raději odpusťte.

barbecue-932248_1920

Zachovejte chladnou hlavu

Následující doporučení bude znít možná divně, ale je v něm hluboká pravda. Staří lidé v Číně říkají, že pokud člověk udrží svoji mysl klidnou, nebude mu tak horko a dostane víc horkosti z těla ven. Vím, že tady to může evokovat Duškovo „Okamžitě se uklidni!“ z představení 4 dohody.

Ale sami si asi uvědomujeme, že je do velké míry na nás, jestli spustíme „samo-nasírací“ mechanismus a budeme nadávat, jak je venku horko, i když víme, že nadáváním se asi jen tak neochladí. Naopak my sami se zahřejeme. Je nám to zapotřebí?

Aby mysl zůstala klidná, je vhodné třeba i jen na 5 minut ráno a večer zařadit meditaci, kdy se klidně posadíme a jen sledujeme dech na okrajích nosních dírek. Můžeme přidat i vizualizaci, kdy si představíme, jak vdechujeme oblak bílé, svěží a chladivé qi a vydechujeme z těla všechno nadbytečné horko.

Toto bylo několik doporučení jak uplatnit „Umění pěstování života“ v létě. Původně jsem měl v plánu doplnit ještě několik cvičení a dalších doporučení, ale už i tak je článek dlouhý až až. Chtěli byste pokračování? Napište mi na erik@erik-palko.cz.

Pokud máte chuť, napište mi, i jak se vám článek líbil a jestli jste v něm našli pro vás užitečné informace, případně jak s letním horkem bojujete vy. A pokud byl pro vás přínosný, sdílejte ho prosím dál, ať může pomoci i někomu dalšímu.

P.S: Zábavnou inspiraci jak zvládnout horko najdete zde 🙂

*V. Ando, Klasická čínská medicína I, Svítání 1995

Erik Palko
Ve své praxi spojuji prastaré učení čínské medicíny s poznatky medicíny moderní. Přes vědomý pohyb a dotek učím své klienty, jak mohou tím, že procítí a poznají své tělo, žít zdravější a radostnější život. Znovu v něm být doma. Napsat mi můžete na erik@erik-palko.cz Více o mě se dočtete zde >>
Komentáře
  • Chcete získat energii a zdraví, abyste mohli žít takový život, po jakém skutečně toužíte?

    Skvělým krokem může být právě tento eBook. Neváhejte a vykročte na cestu zdraví a energie už dnes :)

  • Nejnovější příspěvky
  • Rubriky